Lahad Datu- Cara selesaikan isu


Krisis lahad datu & tindakan yang sewajarnya :

Persoalan Kenapa guna polis tak tentera?

1) jika kita guna tentera dahulu bermakna kita dalam perang dengan Sultan SULU.

2) Juga bermakna kita mengiktiraf Sultan Sulu secara lansung sebagai kerajaan yang sah yang mengistiharkan perang kepada kita.

3)Dan jika ini berlaku ianya akan tertakluk kepada Geneva Convention dan beberapa protocol antarabangsa.

Jika Polis sebagai pemerintah operasi bermakna

1) kita masih anggap mereka itu penjenayah dan penceroboh bukan combatant perang.

2) Polis kita akan menangkap dan menahan (perkatannya untuk polis ialah menahan bukan menawan - Menawan ialah perkataan Tentera ada beza di antara keduanya)

3) Untuk mengelakkan mereka menjadi Tawanan Perang. Cukup sekadar sebagai tahanan penjenayah. Maka tuduhan di Mahkamah Awam boleh di lakukan. Seperti tuduhan yang boleh kita buat ke atas lanun Somalia yang kita tahan sedikit masa lalu. Mereka tidak di anggap tawanan perang.

4) Boleh di ektradisikan dengan lebih mudah ke Filipina. Kalau tindakan ketenteraan atau kita anggap perang susah nak bicara dan mana nak tempatkan mereka dan diklasifikasikan mereka ini? Maka jadilah macam kisah CIA dan Black Sitenya untuk WAR on TERROR mereka. Kita kena la buat macam Guantonamo BAy juga. Susah macam tu.

Itu sebab kita mengambil langkah Polis dahulu. Jika tentera ambil alih sudah jadi kes lain.

Jika keadaan tidak boleh di kawal lagi maka LOCAR AREA EMERGENCY (darurat setempat) boleh di isytiharkan.

Dengar cerita darurat telah di istiharkan dan curfew di kuatkuasakan di sana. Ini bermakna tentera sudah ambil alih di Lahad Datu atau kawasan pencerobohan sahaja (kawasan yang lebih kecil)

Ianya seperti darurat waktu ribut banjir New Orleans dahulu- tentera USA ambil alih bukan lagi polis tempatan)

Dalam keadaan ini bermakna bukan satu negara Malaysia darurat dan bukanlah bermakna perang kerajaan Malaysia dan Sultan Sulu. Darurat hanya untuk keselamatan sahaja dan LOCAL AREA SAHAJA. Rasanya bukan seluruh Lahad Datu pun.Hanya kawsan pencerobohannya sahaja. Nampak hati-hatinya dan telitinya Kerajaan dalam hal ini? Menurut langkah satu persatu?

Nota Tambahan. Ingat kes Maunah dahulu? Mula-mula polis. Kemudian Tentera ambil alih. Dan setelah tentera ambil alih tuduhan kepada Mohd Amin (ketua Almaunah)yang membawa hukuman mati ialah tuduhan mengistiharkan perang kepada YAng Di Pertuan Agung. Beliau tidak di tuduh sebagai orang awam iaitu tuduhan Membunuh (i.e; Bunuh polis SB tu). Beliau di tuduh sebagai combatant Perang.

Persoalan sempadan bolos. Mereka masuk sikit demi sedikit dengan bot pancung dalam kawasan yang mana sempadan adalah kabur dan menjadi tradisi penduduk tempatan berulang alik. Lagi pun kawasannya luas.

Tiada ada negara dalam dunia yang tidak di tembusi sempadannya. Yang sukar sedikit ialah Israel dan Vatican. Israel sebab temboknya dan Vatican City sebab di dindingnya dan juga di kepung oleh bandar Rom. Hatta USA pun sering di cerobohi sempadannya oleh orang Mexico. Negara China yang terkenal dengan Great wallnya sering di cerobohi orang bangsa Mongolia Nomad atau bangsa padang steppe yang berulang-alik (serupa dengan kes Lahad datu - golongan yang tidak mempunyai sempadan).

secanggih mana pertahanan pun dengan izinNya bocor juga..

Harap sedikit sebanyak boleh memberikan pencerahan. Terimakasih.

Lahad Datu-10 anggota tentera sulu maut



1 Mac 2013
MANILA - Sepuluh anggota Kesultanan Sulu dilaporkan terbunuh manakala empat lagi cedera dalam perkembangan terbaru di Lahad Datu, lapor media dari Filipina.

Jurucakap Kesultanan Sulu, Abraham Idjirani berkata, berdasarkan maklumat Raja Muda Agbimuddin Kiram, yang mengetuai kumpulan penceroboh di Lahad Datu, 10 anggota tentera diraja terbunuh dalam kejadian tembak membabitkan pihak berkuasa Malaysia sekitar 10.15 pagi tadi.

Agbimuddin merupakan adik kepada Sultan Sulu Jamalul Kiram III.

sumber : Sinar Harian

PRU 13 - Analisis PRU 13


PRU 13- Semakin hampir Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13), semakin kerap persoalan dilontarkan tentang keputusannya nanti. Kalangan politik kini sedang sibuk membuat analisis dan ramalan masing-masing dengan Barisan Nasional dan pakatan pembangkang giat meningkatkan kempen mereka.

Sesetengah pihak membuat andaian bahawa apabila BN hilang lebih satu per tiga kerusi kawasan Parlimen pada PRU 2008, ia mungkin hilang kawalan ke atas kerajaan persekutuan pada pilihan raya kali ini.

Namun apabila berlaku pertukaran kepimpinan dan pelbagai program diperkenalkan di bawah gagasan 1Malaysia dan Program Transformasi Negara oleh kerajaan BN, kebanyakan penganalisis politik yakin peluang BN kekal menerajui kerajaan persekutuan adalah tinggi, malah akan menang lebih banyak kerusi kali ini.

"Ia bergantung kepada siapa kita bercakap. Kalau kita bercakap kepada penyokong kedua-dua pihak, sudah tentu masing-masing akan bercakap bagi pihak masing-masing.

"Namun apa yang perlu diambil kira ialah pihak yang berkecuali dan undi mereka yang penting," kata seorang penganalisis politik dari Pulau Pinang.

Pihak berkecuali ini termasuk kira-kira dua juta pengundi baru dan muda yang akan mengundi buat pertama kali yang sokongan mereka akan menjadi penentu siapa yang menerajui Putrajaya, katanya.

Strategis dan Anggota Parlimen DAP bagi kawasan Bukit Bendera, Liew Chin Tong berkata sama ada BN boleh mengekalkan kuasa kerajaan persekutuan bergantung kepada faktor "middle ground" kerana beliau percaya boleh berlaku 10 peratus peralihan undi sama ada kepada BN atau pakatan pembangkang.

"Middle ground yang perlu diambil kira. Setiap pilihan raya berbeza melibatkan personaliti baru, sentimen yang berbeza dan perubahan tema. Keputusan pilihan raya lalu hanya boleh dijadikan rujukan," katanya.

Liew berkata peralihan undi 10 peratus adalah besar yang tidak selalu berlaku tetapi tidak mustahil. BN memperoleh 65 peratus undi pada PRU 1995, 57 peratus pada 1999, 64 peratus pada 2004 dan 51 peratus pada 2008 dan antara pilihan raya 1995 dan 1999, undinya menurun lapan peratus dan antara 2004 dan 2008, ia jatuh 13 peratus, katanya.

"Pakatan pembangkang menang 83 dari 222 kerusi Parlimen pada pilihan raya 2008. Dari 139 kerusi BN, 55 dari Sabah, Sarawak dan Labuan sementara di Semenanjung, ia memiliki 85 kerusi berbanding pakatan pembangkang sebanyak 81," katanya dan menambah 51 peratus undi pakatan pembangkang diperoleh di Semenanjung.

Pada pilihan raya lepas, 54 dari 83 kerusi pakatan pembangkang diperoleh dengan majoriti kurang dari 10 peratus atau kerusi marginal.

Tetapi dalam pilihan raya akan datang, sekiranya terdapat 10 peratus peralihan undi yang memihak BN, pakatan pembangkang hanya akan tinggal 29 kerusi.

Sebaliknya 56 dari 139 kerusi BN dimenangi dengan majoriti kurang daripada 10 peratus pada 2008, dan peralihan 10 peratus undi yang memihak pakatan pembangkang akan menjejaskan pemerintahan BN.

"Daripada 56 kerusi marginal BN, 14 ialah dari Sabah dan Sarawak sementara 11 lagi dari Semenanjung dengan kurang daripada 70 peratus adalah undi Melayu.

Dari 54 kerusi marginal pakatan pembangkang, 34 adalah dari Semenanjung," katanya dan menambah kerusi marginal dari kedua-dua BN dan pakatan pembangkang berjumlah 110 kerusi, dengan 112 kerusi diperlukan untuk memenangi majoriti mudah di Dewan Rakyat.

Namun BN tidak terlalu bimbang dengan lebihan yang kecil. Ia memenangi 66 hingga 90 peratus kerusi Parlimen sejak 1959 dengan hanya 49.3 peratus ke 65.2 peratus undi.

BN tidak pernah menang lebih daripada dua per tiga (66.67 peratus) undi popular. Paling hampir ia menang lebih dua per tiga undi popular ialah pada 1995 (65.2 peratus) apabila ia menang 84.38 peratus kerusi Parlimen.

Pilihan raya terbaik bagi BN ialah pada 2004 apabila ia menang 90 peratus kerusi tetapi dengan hanya 63.9 peratus undi, namun masih kurang daripada dua per tiga.

Tahun 1995 merupakan tahun terbaik bagi BN dalam pungutan jumlah undi (65.2 peratus), tetapi ia hanya menang 84.38 peratus kerusi. Ini bermakna undi lebih tidak bermaksud memperoleh lebih banyak kerusi dan sebaliknya.

Ketua Publisiti BN Selangor, Datuk Yap Pian Hon berkata malah jika lebih ramai orang keluar mengundi pada pilihan raya kali ini dan pakatan pembangkang memperoleh lebih banyak undi, tiada jaminan ia boleh membentuk kerajaan persekutan.

"Ia bergantung di mana anda mengundi. Jika anda mengundi di kawasan bandar yang majoritinya sudah tentu pengundi Cina, maka pembangkang mungkin mendapat banyak undi, tetapi tidak kerusi," katanya.

Yap berkata pada PRU 2008, 82 kerusi Parlimen yang pakatan pembangkang menang terbahagi hampir sama antara pengundi Melayu dan bukan Melayu walaupun ia mendapat hampir 90 peratus undi kaum India, 70 peratus undi Cina dan 50 peratus undi Melayu.

Namun, beliau berkata kini undi kaum India berpecah 50:50 antara BN dan pakatan pembangkang sementara dijangkakan akan berlaku peningkatan kecil undi kaum Cina kepada pembangkang kepada 80 peratus daripada 70 peratus sebelum ini.

Sebarang pertambahan undi kaum Cina kepada pakatan pembangkang mungkin diimbangi dengan penurunan undi kaum India kepada pembangkang.

"Faktor penentu masih undi kaum Melayu. Lebih 60 peratus pengundi di negara ini ialah pengundi Melayu. Sebarang pertambahan undi Melayu kepada BN boleh mengimbangi penurunan undi bukan Melayu. Pada pilihan raya lalu, BN mendapat kira-kira 50 peratus undi Melayu," katanya.

Bagi membentuk kerajaan persekutuan, pakatan pembangkang perlu menang sekurang-kurangnya 94 daripada 165 kerusi di Semenanjung dan 18 daripada 57 kerusi di Sabah, Sarawak dan Labuan (31 di Sarawak, 25 di Sabah dan satu di Labuan) yang mungkin membawa kepada majoriti mudah 112 kerusi.
"Bagi menambah kepada 94 kerusi, ia perlu menang semua kerusi yang ia menang sebelum ini, termasuk yang diduduki oleh pihak yang keluar parti. Ini tidak termasuk menang tambahan 12 kerusi di Semenanjung dan 18 lagi di Sabah dan Sarawak,"katanya dan menambah beliau tidak melihat kemampuan pakatan pembangkang membentuk kerajaan persekutuan seterusnya.

Pakatan pembangkang menang 83 kerusi Parlimen pada pilihan raya umum lalu tetapi kini tinggal 76 ekoran tindakan wakil rakyatnya keluar parti.

Pemerhati politik bersetuju peluang pakatan pembangkang menang sekurang-kurangnya 18 kerusi di Sabah dan Sarawak masih samar-samar ekoran dibelenggu masalah seperti jentera pilihan raya, logistik, pemimpin tempatan dan sokongan pengundi luar bandar.

Pengundi di Sabah dan Sarawak turut menyokong parti tempatan seperti parti komponen BN berbanding pakatan pembangkang yang merupakan parti Semenanjung.

Penganalisis politik Dr Jeniri Amir dari Universiti Malaysia Sarawak berpendapat jumlah kerusi yang paling banyak yang boleh pakatan pembangkang menang di Sarawak ialah antara tujuh hingga 10 kerusi termasuk empat kawasan kelabu Parlimen yang diperuntukkan kepada SPDP (Mas Gading, Seratok, Baram dan Bintulu) dan kemungkinan mengekalkan Bandar Kuching dan Sibu serta menang di Stampin, Sarikei, Lanang dan Miri.

Di Sabah, kata beliau, pakatan pembangkang boleh menawan hanya lima kerusi Parlimen terutama yang majoriti pengundi Cina seperti Kudat, Tawau, Kota Kinabalu dan Sandakan.

"Sokongan menyeluruh kepada BN di Sabah dan Sarawak ialah 55 peratus, pakatan pembangkang 30 peratus dengan undi terapung kira-kira 15 peratus," tambahnya.

Walaupun pakatan pembangkang dilihat menghadapi kesukaran, Liew masih tidak menyangkal keupayaan pakatan itu dalam pilihan raya akan datang.

"Ia bergantung kepada magis berkempen yang boleh menyeimbangi keadaan,' katanya dan menambah DAP tidak pasti boleh menawan Pulau Pinang pada PRU 2008 sehingga beberapa hari sebelum hari mengundi.

"Namun pada ketika ini, BN menguasai keadaan. Dalam tempoh tiga tahun lalu di bawah (Perdana Menteri Datuk Seri) Najib (Tun Razak), kami tidak boleh mengubah kedudukan BN," katanya PRU ke-13, apa saja boleh berlaku. - Bernama
sumber : http://sejarahmelayu.blogspot.com/2012/03/analisis-pru-13-parti-memerintah-bn.html

DEMOKRASI BERPARLIMEN DI MALAYSIA


DEMOKRASI BERPARLIMEN DI MALAYSIA -Asal kata Yunani, 'Demo' bermaksud rakyat/masyarakat , 'Cracy' bermaksud pemerintahan/undang2.Satu sistem politik yang membolehkan rakyat menentukan sebarang keputusan yang penting tentang polisi awam.

Pilihan raya merupakan mekanisma yang memelihara amalan pemerintahan demokrasi di negara ini.

Semua warganegara Malaysia yang layak di sisi undang-undang boleh membuang undi untuk memilih calon yang difikirkannya layak bagi mewakili diri dan pengundi-pengundi kawasan pilihan raya mereka.
Pada umumnya pilihan raya merupakan saluran rasmi rakyat (pengundi-pengundi) menyuarakan isi hati terhadap kepimpinan sebelumnya dan harapan mereka kepada calon (atau parti) yang bakal memimpin mereka.
Terdapat tiga jenis pilihan raya iaitu pilihan raya umum, pilihan raya kecil dan pilihan raya kerajaan tempatan.

Pilihan raya umum boleh diadakan selewat-lewatnya lima tahun selepas piliharaya terdahulu, selepas Parlimen dan Dewan Undangan Negeri dibubarkan tetapi boleh dipercepatkan atas sebab-sebab tertentu.

Pilihan raya negeri boleh diadakan berasingan dengan pilihan raya umum persekutuan mengikut peruntukan Perlembagaan Persekuruan dan Negeri.

Wakil-wakil Rakyat adalah mereka yang mewakili satu kawasan pilihan raya Parlimen manakala Ahli Dewan Undangan Negeri mewakili kawasan Dewan Undangan Negeri.

Wakil-wakil Rakyat menganggotai Dewan Rakyat. Peranan utama mereka ialah menggubal undang-undang negara, membicangkan hal-ehwal yang berkaitan dengan rakyat serta menjaga amanah kewangan negara.

Bilangan atau jumlah kerusi bagi kawasan pilihan raya Dewan Rakyat termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan Malaysia.

Perdana Menteri boleh dilantik dari kalangan Wakil Rakyat manakala Ketua Menteri atau Menteri Besar dilantik dari kalangan ahli Dewan Undangan Negeri.

Kedudukan seseorang Yang Berhormat (Ahli DUN atau Ahli Parlimen) tidaklah sangat teristimewa. Seseorang itu boleh terlucut dari jawatan tersebut sekiranya tersabit dengan kesalahan-kesalahan seperti yang termaktub dalam Perlembagaan walaupun masih lagi dalam tempoh memegang jawatan itu.

Badan bebas dan berkecuali yang mengurus dan mentadbir proses pilihan raya ialah Suruhanjaya Pilihanraya. Keanggotaannya dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong.

Tidak semua warganegara boleh atau layak bertanding sebagai calon dalam pilihan raya kerana terdapat beberapa syarat yang harus dipatuhi.

Dewan Negara adalah dewan tertinggi dalam negara dan anggota-anggotanya dinamakan Senator atau Ahli Dewan Negara. Mereka dilantik berdasarkan Perlembagaan. Tugas utama Senator ialah meneliti dan mengkaji serta meluluskan rang undang-undang yang digubal oleh Dewan Rakyat sebelum dihantar kepada Yang di-Pertuan Agong untuk diperkenankan.

Mengikut Pindaan Perlembagaan 1980, Yang di-Pertuan Agong hendaklah memperkenankan rang undang-undang yang diserahkan oleh Majlis Parlimen dalam satu tempoh yang tertentu.

Secara umumnya, itulah demokrasi acuan Malaysia...



Guru oh cikgu

Guru oh cikgu..
Rasanya isu beban tugas guru ni dekat dengan di hati saya kerana saya amat menyayangi cikgu...teringat ketika waktu persekolahan dulu...
Dibawah ini adalah rintihan seorang cikgu...

Inilah tulisan beliau yang tidak gua edit walau sehuruf pun...

Saya adalah seorang guru yang telah berkhidmat di sekolah Kementerian Pelajaran selama lebih 10 tahun. Selama 10 tahun tersebut, saya telah mengajar sebanyak lima buah sekolah. Sekolah pertama saya ialah di Sabah. Sekarang saya telah berpindah ke Semenanjung dan bertugas di salah sebuah sekolah harian yang berada di pinggir sebuah bandar di semenanjung.

Selama saya bertugas di sekolah ini, terlalu banyak masalah yang saya hadapi dan para guru yang lain juga menghadapinya. Ini adalah suasana sebenar apabila berdepan dengan pengurusan dan pentadbiran di mana-mana sekolah di bawah Kementerian Pelajaran. Masalah yang didapati hampir serupa sahaja di sekolah yang berada dalam kawasan kampung yang diuruskan oleh Jabatan Pelajaran di bawah Kementerian Pelajaran Malaysia.

BOSAN DENGAN SUASANA

Apa yang saya hadapi hari demi hari dalam masa bertugas di sekolah ini ialah rasa bosan yang teramat sangat. Rakan-rakan guru yang lain juga memberikan respon dan jawapan yang sama apabila mereka memikirkan apa yang sedang dihadapi. Andaikata terdapat kerja lain yang lebih sesuai dengan jiwa dan perasaan saya, sudah lama saya berhenti dari menjadi guru. Semua aktiviti dan P&P di sekolah amat menjemukan dan mengundang rasa malas dan bosan untuk melaksanakannya, tambahan pula dalam suasana PRU 13 yang semakin hampir. Ini kerana masing-masing guru merasa tidak sabar ingin mengecapi perubahan yang bakal dilakukan oleh kerajaan baru yang diharapkan dapat mengambil alih kerajaan sedia ada agar segala pengurusan sekolah menjadi lebih baik.

ISU DISIPLIN PELAJAR


Berbalik kepada suasana dan keadaan di sekolah, suasana pelajar yang tidak berdisiplin ketika berada di dalam kelas dan di dalam kawasan sekolah amat ketara.

Tidak sedikit pelajar yang menghisap rokok, berambut panjang, memakai rantai datang ke sekolah, memakai seluar koyak dan ketat, mempamerkan keadaan pakaian dan penampilan yang kotor dan tidak terurus, berkumpul dan lepak di tandas pada waktu rehat hatta pada waktu P&P, bebas keluar masuk kelas dan keluar masuk dari kawasan sekolah serta merayau-rayau di luar kelas tanpa sebarang aktiviti manfaat yang dilakukan. Semua ini perkara biasa yang kami alami dan kami hadapi setiap hari pada masa bertugas. Keadaan ini amat menyakitkan hati kami dan menggugat kewibawaan kami sebagai seorang guru.

Masalah ini disebabkan disiplin dan peraturan sekolah yang terlalu lemah dan longgar. Pelajar sudah mula pandai melawan guru, tidak hormat kepada guru dan memperleceh guru. Pelajar bermasalah tidak diambil tindakan sewajarnya oleh pihak berwajib yang seolah-olah membiarkan sahaja ianya terus berlaku, bahkan guru pula yang ditukarkan ke sekolah lain. Pernah suatu ketika, pelajar melawan dan memukul guru kerana guru tersebut menegurnya kerana membuat bising sewaktu peperiksaan percubaan SPM sedang berjalan, pelajar tersebut mengejar guru hingga ke dalam kereta.

Apabila hal ini dibawa ke dalam mesyuarat disiplin, guru yang terlibat akhirnya ditukarkan ke sekolah lain, sedangkan pelajar hanya digantung sekolah selama dua minggu. Ini menampakkan bahawa kesilapan guru lebih besar dari kesilapan pelajar dari sudut peraturan Kementerian Pelajaran, yang dikatakan langsung tidak membela guru tetapi membela pelajar yang melakukan kesilapan. Begitu juga hukuman merotan pelajar, terlalu banyak pengecualiannya dan hanya dibenarkan kepada Pengetua dan guru disiplin sahaja. Merotan pula hanya boleh dijalankan di tempat yang tertutup.

PENTADBIR SEKOLAH YANG TIDAK ADIL

Suatu ketika, guru Kemahiran Hidup yang sudah 10 tahun pengalaman mengajar, tetapi ditukarkan ke sekolah lain dan diganti dengan guru baru posting yang tiada pengalaman. Guru tersebut cuba membetulkan pentadbir dalam pengagihan peruntukan panitia yang didapati mahu digunakan dan dialihkan oleh pentadbir untuk tujuan lain. Hasilnya guru tersebut dituduh melawan pihak pentadbir dan akhirnya ditukarkan ke sekolah lain. Ini menyebabkan para pelajar tidak dapat menimba ilmu yang sepatutnya dari guru yang berpengalaman tersebut. Pentadbir memberi alasan yang tidak munasabah mengapa guru yang begitu jauh dan lama pengalamannya dipilih untuk ditukarkan dan diganti dengan guru lain yang baru setahun jagung, sedangkan kerja guru tersebut di sekolah amat cemerlang dan baik serta pengajarannya amat memuaskan.

Guru-guru dan pentadbir sentiasa bergaduh dan sentiasa tuduh-menuduh, fitnah memfitnah, menceritakan dan menyampaikan keburukan sesama mereka sehingga menyebabkan guru menjadi tension untuk mengajar dan menjalankan tugas. Guru-guru seolah-olah tidak mahu mematuhi arahan pentadbir disebabkan sikap pentadbir (pengetua) berat sebelah dan tidak professional terhadap guru yang selalu menyalahkan guru dalam apa jua masalah yang berlaku.

Guru Cemerlang yang suka menghina dan memperlekeh guru-guru lain menyebabkan budaya berkelompok wujud di kalangan para guru dan kerja berpasukan (teamwork) hilang. Guru-guru biasa merasa terhina dan tertekan dengan sikap Guru Cemerlang di sekolah berkenaan. Para pelajar mengadukan hal ini dan mengatakan sebahagian guru menceritakan perihal guru-guru lain semasa berada di dalam kelas.

Pentadbir membuat aduan kepada PPD untuk menyalahkan guru kerana prestasi yang buruk sedangkan pentadbiran yang bercelaru dan berkecamuk menyebabkan prestasi pelajar merosot. Hasilnya PPD datang dan memberi amaran serta memarahi guru-guru yang tidak bersalah. Guru merasa tertekan dengan sikap pentadbir.

Pentadbir menghina dan memperlekehkan kemampuan guru-guru yang telah dilantik oleh Jabatan Perkhidmatan Awam dan Kementerian Pelajaran Malaysia dengan mengatakan guru-guru tidak memberi sebarang keuntungan dan kebaikan kepada sekolah, sedangkan setiap hari guru datang ke sekolah untuk mengajar. Penghinaan tersebut menyebabkan guru tiada mood untuk mengajar. Pentadbir didapati memberi hadiah kepada guru-guru tertentu sahaja yang rapat dan sentiasa bersama dengannya, manakala guru-guru lain dihina begitu teruk sekali sehingga dikatakan tidak memberi apa-apa sumbangan kepada pihak sekolah. Ini menunjukkan sikap seorang pentadbir yang amat tidak professional.

Pentadbir sekolah mengatakan mana-mana guru yang tidak suka berada dan mengajar di sekolah itu hendaklah berpindah ke sekolah lain. Ini amat mengecewakan para guru kerana semua guru telah pun mendapat pengiktirafan oleh Jabatan Perkhidmatan Awam dan Kementerian Pelajaran Malaysia untuk mendidik dan mengajar. Beliau tidak sepatutnya mengatakan sedemikian.

REPUTASI DIKEJAR, AKHLAK TERABAI

Pentadbir sekolah sentiasa menyebut-nyebut dan memberitahu para guru bagaimana cara untuk mudah naik pangkat dan cepat lompat ke DG48, DG52, DG54, JUSA C dan sebagainya. Itulah yang diwar-warkan selalu di hadapan para guru di dalam mesyuarat. Beliau juga terlalu mengejar anugerah, nama, glamour dan pangkat seperti perjanjian dengan pihak Jabatan yang menjanjikan imbuhan kewangan dari pihak Jabatan Pelajaran untuk meraih title dan anugerah tertentu, menyebabkan urusan yang lebih penting seperti disiplin (ramai pelajar ponteng dan tidak masuk kelas, melawan dan memperlekehkan guru) menjadi terabai dan menyebabkan sahsiah, akhlak serta kebajikan pelajar semakin hari semakin tidak diambil tahu dan dibiarkan. Begitu juga penekanan terhadap tugas-tugas asas guru seperti memantau dan menekankan para guru agar sentiasa masuk kelas, menjaga dan menyediakan kemudahan dan kelengkapan peralatan di sekolah untuk kepentingan pembelajaran anak-anak kami dan sebagainya, semuanya telah terabai.



cikgu sedang mengecat
Pentadbir sekolah juga terlalu mementingkan keceriaan bangunan dan kawasan sekolah sehingga memaksa dan memeras tenaga guru dan pekerja bawahan untuk menceriakan kawasan dan bangunan demi mendapat anugerah cemerlang dalam pertandingan keceriaan sekolah di peringkat Daerah dan Jabatan. Ini menyebabkan emosi guru terganggu dan guru merasa tertekan dengan arahan-arahan untuk melakukan kerja-kerja di luar tugas guru seperti itu, tambahan pula guru mesti mengeluarkan kos dan perbelanjaan sendiri untuk menyediakan peralatan bagi menceriakan sekolah.


MAKANAN KANTIN

Makanan yang disediakan kepada para guru di kantin sekolah amat tidak menyelerakan dan menjemukan. Ini menyebabkan ramai para guru tidak makan di kantin, sebaliknya membawa bekalan sendiri dari rumah atau membelinya di tengah jalan untuk dibawa ke sekolah. Ini kerana pengambilan tender yang tidak ada pengalaman dalam menyediakan makanan kepada pelanggan yang dilakukan oleh pihak pentadbir sekolah.

SISTEM PBS

Sistem PBS cukup memeningkan dan memenatkan para guru. Antara perkara yang menimbulkan masalah ialah penyediaan bahan bukti (evidens) atau instrumens bagi ujian PBS yang ingin disediakan untuk para pelajar yang terlalu banyak. Bayangkan jika satu subjek ada 30 tajuk, setiap satu tajuk mesti ada 6 evidens untuk 6 band, bermakna 36 helai kertas digunakan untuk kesemua 6 band bagi setiap tajuk. 30 tajuk bermakna 1,080 helai kertas diperlukan bagi setiap orang pelajar. Jika di dalam sebuah kelas ada 40 pelajar, bermakna setiap kelas memerlukan 43,200 helai kertas diperlukan. Jika ada dua kelas atau tiga kelas bagi setiap tingkatan, maka 43,200 x 2 atau x 3, fikirkanlah sendiri berapa kos kertas yang diperlukan oleh pihak sekolah bagi perlaksanaan PBS. Kos ini tidak dinyatakan dalam kursus PBS sumbernya perlu diambil dari mana, ia terpulang pada pihak sekolah untuk memikirkannya.

Dalam pengajaran guru, masalah juga timbul antara mahu “mentaati” Lembaga Peperiksaan ataukah mahu “mentaati” Kementerian Pelajaran. PBS diselia dan diurustadbir oleh Lembaga Peperiksaan yang inginkan penilaian setiap band berdasarkan eviden yang telah dibuat, mesti dikey-in setiap bulan mengikut tajuk. Ini bermakna kebanyakan waktu P&P guru digunakan untuk menjalankan ujian PBS ke atas setiap pelajar dan bagi tujuan dimasukkan nilai band dalam laman web PBS setiap bulan berdasarkan ujian dan eviden yang disediakan, manakala Kementerian Pelajaran mula mahukan tajuk dan sukatan dihabiskan dalam tempoh yang tertentu. Ini menimbulkan “pertelagahan” antara mahu mentaati kemahuan Lembaga Peperiksaan ataukah mahu mentaati kemahuan Kementerian Pelajaran. Dengan kata mudah, jika guru menjalankan ujian PBS semasa P&P, sukatan dan isi pelajaran tidak dapat dihabiskan dan diajar dengan sempurna, jika guru menjalankan P&P seperti biasa, ujian PBS tidak dapat dijalankan kerana masa 40 minit waktu mengajar telah digunakan untuk menjalankan P&P.

SISTEM PENILAIAN PENCAPAIAN BARU

Selain itu, pelajar tidak lagi dinilai dengan kedudukan dan nombor dalam kelas atau tingkatan tetapi dinilai dalam ukuran band, iaitu band 1 hingga band 6. Ini memberi masalah kepada para ibu bapa untuk mengetahui setiap prestasi, kebolehan dan pencapaian dalam setiap mata pelajaran yang dipelajari oleh anak mereka. Timbul masalah juga pelajar di sekolah pedalaman dengan sekolah berasrama penuh apa bezanya jika kesemua mereka mendapat band 6? Tiada penilaian dalam bentuk gred, peratus dan agregat seperti sistem lama dahulu. Bagaimana pula dengan ukuran kelayakan untuk kemasukan ke sekolah berasrama penuh atau ke MRSM atau lain-lain yang sekolah yang menjadi rebutan para pelajar?

Ini hanyalah sebahagian masalah dan rungutan para guru yang bertugas di sekolah-sekolah Kementerian Pelajaran buat masa ini yang sempat saya tulis di ruangan ini. Sebenarnya banyak lagi rungutan yang tidak terkata seperti kebajikan para guru dan pelajar, masalah kemudahan dan infrastruktur sekolah yang juga diabaikan oleh pihak berwajib dan amat menyedihkan dan mengalirkan air mata bagi sesiapa yang memerhati dan memikirkannya. Mudah-mudahan luahan hati ini memberi pengajaran kepada kita akan tanggungjawab yang mesti dilaksanakan oleh sesiapa yang memegang amanah dan tanggungjawab." ditulis oleh ibnuabas


Read more: http://www.wasukalu.com/2013/02/guru-diperlakukan-seperti-general.html#axzz2MBV4cjrv

ROYALTI MINYAK SABAH

ROYALTI MINYAK - Kajian Royalti Minyak untuk Sabah


Royalti minyak Sabah...NEGARA atau NEGERI mendapat pendapatan samada daripada berbagai cukai atau pungutan seumpamanya atau dalam bentuk royalti.

Bagi negeri yang mempunyai sumber alam, maka pendapatan daripada royalti merupakan pendapatan segera, manakala negeri yang tidak mempunayi sumber alam, maka pendapatan berpunca daripada berbagai bentuk cukai.

Secara umumnya, negara mendapat pendapatan daripada cukai yang menyumbangkan sebahagian besar pendapatan negara; manakala royalti berkisar sekitar 30 bilion setahun, berbanding pendapatan negara yang menghampiri setengah trilion ringgit setahun.

Kini, rakyat negara ini hanya nampak sumbangan royalti terutama daripada minyak dan gas. Di Sabah, perbincangan mengenai royalti bermula sejak tahun 70-an sebelumpun Petronas berkembang maju.

Masalah royalti berlarutan dan hanya pada tahun 1976 persetujuan mengenainya tercapai. Dalam perjanjian itu, negeri-negeri yang mengeluarkan minyak dan gas akan dibayar 5 peratus dalam bentuk royalti. Peratusan itu kekal hingga kini.

Pembangkang mengambil peluang mengenai peratusan royalti minyak, walaupun peratusannya hanya lebih sedikit 10 peratus daripada jumlah pendapatan tahunan negara, berbanding sumber daripada cukai-cukai lain, namun royalti minyak dan gas menjadi "penting" kerana cara pembangkang mempersembahkannya kepada rakyat.

Pembangkang dalam usahanya menarik sokongan rakyat Sabah berjanji akan menaikan royalti daripada minyak dan gas daripada 5% kepada 20% jika mereka berjaya menduduki Putrajaya.

Setelah sekian lama, cadangan pembangkang itu diremehkan oleh para pemimpin BN, sehinggalah Ketua Menteri Sarawak Pehin Seri Taib Mahmod menyuarakan akan meminta kerajaan pusat mengkaji isu royalti minyak bagi negeri-negeri yang mengeluarkan emas hitam itu.

Berikutan suara Ketua Menteri Sabah itu, kini para pemimpin Sabah turut bersetuju dengan cadangan Ketua Menteri negeri jiran itu.

Adalah satu kelajiman dalam ekonomi, jika satu bahagian ditambah, maka akan mengurangkan bahagian lain. Konsep keseimbangan, senantiasa demikian.

Dalam kaedah sekarang, walaupun negeri-negeri pengeluar minyak dan gas mendapat bayaran 5%, namun peruntukan daripada kerajaan pusat terus mengalir.

Kenaikan royalti minyak nampak sedap dipandang dalam jangka pendek, namun secara jangka panjang tidak menguntung negara secara keseluruhan.

Wang yang digunakan untuk menjana pulangan yang besar lebih bermanaafat kepada negara, berbanding jika wang itu digunakan dengan tidak mendapat pulangan.

Hanya secara akademik, perkara ini boleh difahami, bagaimana sumbangan daripada hasil bumi bermanafaat kepada negara; kepada rakyat biasa, mereka hanya melihat angka peratusan sebab 20 itu lebih besar berbanding 5. Apa ada pada angka? umpama wang RM 100,000 dilabur pada sebuah restoran di kampung yang tidak mempunyai pelanggan yang ramai berbanding melabur restoran di KLCC. Fikir-fikirkan lah.
SUMBER : http://one-kotabelud.blogspot.com/

LAHAD DATU...HANYA SEBUAH DRAMA??

Lahad Datu sebuah drama terancang?

Isu ini sudah agak berlanjutan terlalu lama. Banyak persepsi melihatnya sebagai satu ancaman malah ada juga yang melihatnya sebagai "drama" semata-mata.Tak tahulah nak cakap apa lagi. Maklumat lanjut boleh lihat link di bawah:

Lagu Ubian...Suku kaum sabah


Siksa Pangentoman-- Tajuk Lagu nyanyian Dyana Semporna Sabah

Pernah dengan suku kaum Ubian tak? di bawah disertakan sedikit mengenai suku kaum ni:

Suku kaum Ubian atau juga dikenali sebagai Bajau Laut/Ubian(Sabang), kebanyakannya tinggal di pesisir pantai Sabah, terutama di Kudat, Sabah serta di pulau Banggi, pulau Gaya, Kota Kinabalu serta di Semporna dan berbagai daerah di Sabah, Malaysia. Mereka juga merupakan satu dari tiga suku kaum di pulau Maliangin Besar. ubian juga diiktiraf sebagai bumiputera sabah.

kaum ubian juga boleh ditemui di kepulauan laut sulu hingga ke utara sulewesi dan sebahagian laut china selatan. ubian juga adalah salah satu dari rumpun kaum bajau dan beragama Islam. Ramai daripada mereka merupakan pelayar yang handal, menjadikan nelayan sebagai pekerjaan utama.

Gaji Minimum..2013


GAJI MINIMUM SEKTOR SWASTA

Gaji Minimum Sektor Swasta telah diumumkan oleh YAB Dato’ Sri Mohd Najib bin Tun Hj. Abdul Razak, Perdana Menteri Malaysia dalam Majlis Pengumuman Gaji Minimum Sektor Swasta yang telah diadakan pada 30 April 2012 di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC). YAB Perdana Menteri dalam ucapan beliau telah mengumumkan tiga perkara penting berkaitan gaji minimum iaitu:

1. Gaji minimum akan meliputi pekerja dalam semua sektor ekonomi di seluruh negara,kecuali pekhidmat domestik, yakni pembantu rumah, tukang kebun dan sebagainya;

2. Kadar gaji minimum bagi Semenanjung Malaysia ditetapkan pada kadar RM900 sebulan atau RM4.33 sejam, sementara bagi Sarawak, Sabah dan Wilayah Persekutuan Labuan sebanyak RM 800 sebulan atau RM3.85 sejam. Kerajaan juga menyediakan mekanisme pelaksanaan supaya gaji minimum yang ditetapkan ini tidak membebankan majikan dan tidak merugikan para pekerja dengan membenarkan penyerapan sebahagian elaun atau bayaran tunai tetap dalam perkiraan gaji minimum; dan

3. Tarikh mula kuat kuasa pelaksanaan gaji minimum ialah 6 bulan daripada tarikh Perintah Gaji Minimum diwartakan. Walau bagaimanapun, untuk memberi ruang dan peluang kepada majikan kecil atau ‘micro enterprises’ membuat persediaan sepenuhnya agar perniagaan mereka tidak terjejas, tempoh kuat kuasa bagi kategori ini ialah 12 bulan daripada tarikh Perintah Gaji Minimum diwartakan.
Pengecualian 12 bulan ini tidak meliputi kepada firma profesional seperti klinik-klinik pergigian dan perubatan, firma guaman, firma arkitek, firma juru perunding dan sebagainya, walaupun mereka mempunyai bilangan pekerja 5 orang atau kurang, mereka perlu mematuhi gaji minimum ini dalam masa 6 bulan.

Rakyat Malaysia khususnya majikan dan pekerja sektor swasta dialu-alukan untuk menyalurkan maklum balas, pandangan dan pertanyaan berkaitan Gaji Minimum Sektor Swasta yang telah diumumkan dan pihak Kementerian akan memberikan jawapan dan maklum balas sewajarnya.

Cara membeli tiket Air Asia



Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera buat pengunjung blog sekalian,

Hari ni saya hanya nak kongsikan tips dan panduan bagaimana membuattempahan tiket bagi syarikat penerbangan AirAsia.
1. Log in Sebagai Ahli

Bagi memudahkan urusan semakan ataupun sebarang pindaan terhadap booking yang dilakukan, adalah sangat-sangat digalakkan untuk anda log in sebagai ahli terlebih dahulu.

Sekiranya anda masih belum lagi mendaftar sebagai member Air Asia, anda digalakkan untukregister sebagai member terlebih dahulu. Hanya perlu klik pada daftar atau sign up. Kemudian isikan sahaja borang yang bakal keluar di paparan skrin anda.

Pastikan anda mengisikan nama mengikut ejaan yang tertera pada kad pengenalan ataupunpassport semasa mendaftar sebagai ahli AirAsia.

Jika anda memang dah pernah register sebagai member sebelum ni, anda boleh teruskan membuat tempahan dimulai dengan log in menggunakan alamat email yang pernah anda daftarkan sebelum ini.

Jangan lupa masukkan password sekali. Password adalah gabungan antara huruf dan juga nombor.


2. Paparan Selepas Log in

Untuk mengetahui sama ada anda dah log in ataupun belum, sila lihat di bahagian sebelah kiri. Akan tertera perkataan selamat datang.

Anda boleh juga klik profil saya/my profile jika nak buat sebarang pindaan.


3. Bagaimana Mencari Flight Air Asia Yang Ada

Mudah je sebenarnya nak pilih penerbangan. Isikan maklumat perjalanan anda diruangan yang disediakan. Origin bermaksud dari mana anda ingin berlepas, manakala destination pula ialah tempat yang anda ingin tuju.

Jangan tak percaya, ada ramai orang yang selalu terbalik bila buat tempahan.. ha.. kalau dah terbalik habis lah. Tiket tu tak boleh nak buat apa dah.. sebabnya menurut terma dan syarat Air Asia, booking yang dah berjaya dibuat tak boleh di batalkan (cancellation) dan tidak boleh dituntut ganti rugi (refund). (artikel 5.1)

Walaubagaimanapun, sekiranya penerbangan anda masih lagi mempunyai tempoh masa lebih daripada 48 jam, anda masih lagi dibenarkan untuk membuat pertukaran tarikh. (artikel 5.3)

Jadi.. macam mana pun anda wajib buat betul-betul dan pastikan semua maklumat yang anda isikan itu lengkap dan betul. Kalau tak masalah nanti jadinya.

Baik, dalam contoh kali ini saya akan tunjukkan macam mana step untuk buat bookingdengan Air Asia. Dalam contoh ini, saya akan buat booking untuk penerbangan ke Sydney, Australia.

Untuk origin saya masukkan Kuala Lumpur, sebabnya saya akan berlepas dari Kuala Lumpur di LCC Terminal, Sepang. Manakala destination dia ialah Sidney.

Sekiranya anda perasan, kod bagi lapangan terbang di Kuala Lumpur ialah KUL manakala Sydney pula ialah SYD.


4. Travel Document (Dokumen Perjalanan)

Air Asia sama sekali tidak akan bertanggungjawab sekiranya anda ada sebarang isu dengan dokumen perjalanan milik anda. Ini adalah kerana Air Asia hanyalah menyediakan perkhidmatan pengangkutan udara sahaja, dan menjadi kewajipan pelanggan macam kita ini untuk mengenal pasti apa dia dokumen yang diperlukan untuk memasuki mana-mana negara.

Bagi penerbangan international, kita perlu memegang dokumen perjalanan ataupun passportyang memiliki tempoh sah laku (validity) sekurang-kurangnya 6 bulan lebih daripada waktu perjalanan. Ini adalah requirement yang ditetapkan oleh pihak imigresen.

Dalam kes saya ini, untuk masuk ke Australia, saya perlukan ETA. ETA ini adalah singkatan bagi Electronic Travel Authority. Ini merupakan salah satu keperluan tambahan bagi penduduk selain daripada warganegara Australia yang ingin memasuki Australia.

Maklumat mengenai ETA dan cara untuk mendapatkannya boleh didapati dihttp://www.immi.gov.au
5. Pemilihan Jadual Penerbangan



Dalam kes saya ni, untuk tempahan ke Australia, jumlah penerbangan yang terdapat dalam sehari ialah satu penerbangan sahaja. Secara automatik (default) sistem akan memilih untuk kita harga yang paling rendah yang masih lagi dijual.

Kalau kita beli secara online, kita boleh dapat harga tiket promosi.

Tetapi, kalau kita beli melalui telefon ataupun melalui kaunter jualan, harga yang ada hanyalah harga regular dan premium sahaja. Mungkin ini adalah salah satu usaha Air Asia untuk menggalakkan orang ramai melayari laman web mereka dan buat tempahan secara dalam talian (online).

Kalau anda ada duit lebih, bolehlah memilih untuk membeli premium seat, untuk perjalanan yang lebih selesa dan berpeluang menikmati kelebihan-kelebihan yang tidak terdapat pada tempat duduk kelas ekonomi.

Antara kelebihan premium seat adalah kita boleh dapat peruntukkan bagasi (baggage allowances) sebanyak 20KG percuma dan juga makanan percuma.



Setiap harga yang dipaparkan dalam laman sesawang Air Asia adalah benar pada waktu ia dipaparkan. (artikel 4.5).

Harga yang ditunjukkan tidak termasuk cukai dan juga lain-lain yuran. Tiket yang dijual juga memiliki kelas-kelas tertentu, sebab tu adakalanya kawan kita dapat harga yang murah, kita pulak dapat harga yang mahal. Ini sebab kawan kita dapat tiket dalam kelas harga yang lagi murah berbanding apa yang kita beli.

Selepas anda dah pasti nak pilih flight yang mana satu, anda hanya perlu klik pada continue.

Anda perlu pastikan yang anda dah baca Terma & Syarat Air Asia (terms & condition) dan bersetuju untuk mematuhi semua terma dan syaratnya.

Dengan anda tick pada box yang disediakan, ini menunjukkan bahawa anda telah baca, faham dan bersetuju dengan terma dan syarat yang disediakan.



Katalah anda saja-saja tak nak setuju dengan Terma dan Syarat Air Asia, tapi masih lagi nak teruskan buat tempahan, ha.. paparan macam dekat atas ni akan tertera. Akan keluar errordekat situ. Kena klik yang anda setuju terlebih dahulu ye.

Pada waktu catatan ini dibuat, seandainya anda perlukan perkhidmatan seperti kerusi roda, atau ambulift, anda perlu hubungi Air Asia Call Centre sekurang-kurangnya 48 jam sebelum masa penerbangan dan tanda ‘Yes’ pada soalan do you have any special needs?

Boleh klik sini untuk maklumat lanjut.



Dibahagian kanan, anda boleh nampak jumlah keseluruhan yang perlu dibayar.

Buat masa ni, total cost adalah sebanyak RM1,421. Jumlah ini termasuk Airport Tax, Fees, Fuel Surcharge dan juga harga tiket penerbangan.


6. Maklumat Perhubungan (Contact Details)

Ini merupakan salah satu bahagian yang penting. Nama individu untuk dihubungi. Untuk apa isi bahagian ini?

Sekiranya terdapat perubahan pada jadual penerbangan kita, maklumat yang kita isikan dalam ni lah yang akan digunakan oleh staff Air Asia untuk hubungi kita dan beritahu perubahan yang bagaimana yang telah dilakukan pada jadual penerbangan kita.

Boleh gunakan maklumat yang sama dengan maklumat penumpang, dan boleh juga kalau nak guna nama orang lain. Tak ada masalah.


7. Nama Penumpang (Guest Details)

Dekat sini kena letak nama penumpang. Ejaan nama penumpang mesti kena sama dengan nama yang tertera dalam kad pengenalan ataupun dalam passport.

Tak boleh ada salah eja walaupun satu huruf.


8. Flight Option

Dekat bahagian ini kita boleh tetapkan apa yang kita nak ada dalam penerbangan kita dan apa yang kita tak nak ada. Air Asia ni kan budget Air Line, jadi kita boleh budget apa yang kita perlu dan apa yang kita tak perlu.

Sebagai contoh, bagasi (baggage allowance), makanan (meals), peralatan sukan (sport equipment) dan lain-lain.

Secara default, sistem akan beri anda bagasi sebanyak 20kg. Sekiranya anda tak bercadang nak bawak sebarang bagasi, boleh tukarkan ia kepada ‘No Checked Baggage’.

Tak perlu risau, sebab kita masih lagi boleh bawak 7kg hand carrier yang boleh dibawa naik ke dalam kabin kapal.



Untuk sektor SYD-KUL pun sama juga dengan penerangan yang diatas.
9. Pilih Tempat Duduk (Pick a Seat)

Kalau anda tak kisah kena duduk jauh-jauh, maka bolehlah continue without picking a seat.

Kalau anda travel bersama kawan, dan memang nak duduk sebelah-sebelah, maka untuksecure seat, kenalah pilih seat assignment. Kena bayar lah tapi..

Bagi yang tak nak bayar, bila buat check in nanti, sistem komputer akan pilihkan tempat duduk kita mengikut lokasi mana yang masih lagi ada. Kalau dapat dekat nasiblah.. kalau tak dapat duduk sama-sama, pun nasiblah..


10. Beli Perlindungan Insurans Menerusi Air Asia Insure?

Sekiranya tak nak beli insurance, boleh klik pada cancel. Lihat gambar yang saya gariskan dengan warna hitam tu.

Setengah orang memang dah ada personal travel protection, jadi memang tak perlu ada insurans tambahan pun.



Lepas dah klik cancel, satu pop up akan keluar. Pada step ini klik cancel lagi sekali sekiranya memang betul-betul tak nak ambik insurans.

Biarkan pada ‘no thank you‘, kemudian klik sahaja pada continue.


11. Perkhidmatan Skybus

Kalau rasa perlukan transport untuk bawak anda dari KL Sentral atau dari 1Utama ke LCC Terminal, bolehlah beli tiket dekat step ini. Kalau dah ada pengangkutan sendiri, tak nak beli pun tak ada masalah.

Tiket bas akan disertakan sekali bersama itinerary flight. Kod bagi Skybus akan tertera padaitinerary anda nanti dengan kod SKYB. SKYB ni maksudnya skybus.

Jadi bila dah beli skybus ni, tak perlu nak gelabah mana nak ambik tiket bas. Hanya perlu tunjukkan flight itinerary pada kaunter skybus itu dah cukup memadai dah.


12. Membuat Pembayaran untuk Tiket Penerbangan Air Asia



Setakat masa catatan ini dibuat, kita ada pilihan untuk buat pembayaran melalui tiga kaedah iaitu kad kredit, e-gift voucher ataupun melalui direct debit



Sebelum membuat sebarang pembayaran, kita perlu confirmkan semula sama ada jadual perjalanan dan item yang kita beli itu betul ataupun tak.

Janganlah pulak nanti, bila kita dah bayar, masa tu baru kita sibuk nak kata kita tak ada nak beli insurans, bagasi ataupun meals.

Sebabnya walaupun kita buat kecoh macam mana sekalipun, memang kita tak akan dapat balik refund.

Ruangan ini dipanggil Review & Pay sebab kita kena check dulu atau review dulu sebelum buat pembayaran.



Sebaik-baiknya bayar menggunakan kad kredit.

Tetapi andai kata anda tiada kad kredit, bolehlah buat pembayaran melalui direct debit.

Pembayaran melalui direct debit untuk membeli tiket Air Asia hanya disediakan sekiranya matawang yang digunakan adalah dalam Ringgit Malaysia.

Selain daripada itu, untuk penerbangan yang masanya kurang daripada 48 jam, option direct debit tak akan disediakan. Kena bayar pakai kad kredit. Sebabnya, pembayaran menerusi direct debit bukanlah serta merta.

Ada masanya, walaupun duit dalam akaun bank kita dah kena tolak, tetapi selagi Air Asia masih belum terima pembayaran dari pihak kita, selagi itu pembayaran dan status tempahan masih lagi belum confirm.. iaitu ‘Need Payment‘.

Booking kita hanya akan confirm setelah kita terima itinerary ataupun setelah pembayaran penuh telah kita buat.

Baiklah, saya rasa macam dah cukup panjang tips dan panduan untuk membeli tiket kapal terbang Air Asia ini.

Jumpa lagi dalam tips yang akan datang.

Semoga pengunjung blog sekalian beroleh manfaat.

sumber : http://www.sabreehussin.com/motivasi/panduan-dan-tips-membeli-tiket-kapal-terbang-air-asia/

Internet.. pro dan kontra


Laman sosial mempunyai kebaikan yang boleh dimanfaatkan. Antaranya ialah

1. Berkomunikasi

Boleh menghubungi teman lama yang terpisah. Mempertemukan sahabat lama terpisah. Kita boleh mencari kembali rakan-rakan sekolah melalui jaringan antara satu sama lain. Sambil berhubung boleh mengenang kembali kisah lama. Kisah manis, masin, pahit, tawar dan sebagainya. Talian hubungan dapat dikekalkan. Mengeratkan tali silatulrahim, mengikuti perkembangan aktiviti pemimpin seperti Twitter PM Dato Sri Najib, bertanya khabar dengan cara paling menjimatkan, berbincang, nasihat menasihati, berkongsi pengalaman dan petua.

2. Boleh membantu mempromosi sesuatu

Melalui laman sosial, entri terbaru boleh dikhabarkan kepada rakan-rakan di laman sosial. Barangan dan perkhidmatan yang baik dapat disebarkan. Misalnya masakan restoran yang enak dan murah dapat diketahui dengan meluas. Jenis kamera yang terbaik untuk nilai wang ringgit dapat dibincangkan.

3. Mudah menyebarkan maklumat

 Sebagai contoh, di waktu dulu ketika ingin melakukan majlis jemputan kahwin perlu mencari alamat rakan-rakan masing-masing. Tapi kini dengan kecanggihan laman sosial, kad kahwin boleh di letakkan di sana dan dimaklumkan kepada rakan-rakan. Mudah dan cepat. Permintaan bantuan cemas seperti derma darah jens tertentu untuk membantu pesakit tenat juga dapat disebarkan. Kes-kes penipuan dan wajah penjenayah dapat disebarkan dalam usaha membanteras jenayah.

4. Perkongsian maklumat/ilmu. 

Kalau kita bijak mencari kawan yang sesuai, kita akan mendapat maklumat terkini dengan cepat. Ada rakan-rakan yang rajin berkongsi berita dan maklumat untuk dikongsi bersama. Sebagai contoh, laman sosial dapat menggantikan tv untuk mengetahui berita terkini. Malah perbicaraan mahkamah diketahui dengn serta merta melalui twitter dan laman web tertentu. Peristiwa terkini dapat diketahui serta merta. Imlu dalam bidang perubatan, teknologi dan sebagainya juga dapat disebarkan.


Laman web sosial seperti ini sebenarnya dapat memberikan banyak kebaikan kepada remaja sekiranya digunakan dengan betul. Tetapi kebanyakannya tidak manfaatkan kemudahan seperti ini dengan sebaik-baiknya sehinggakan ada di antara mereka yang salah guna sehingga mencetuskan kontroversi seperti ugutan kepada individu tertentu.
Mengapa remaja taksub dengan laman web sosial seperti facebook.

1. Untuk perkongsian ilmu dan maklumat

Pelajar merupakan individu yang menggunakan kemudahan laman web sosial ini bagi tujuan perkongsian maklumat dan ilmu dengan rakan-rakan. Bagi mereka, dengan cara ini mereka boleh berbincang bersama rakan-rakan dengan pantas tentang sesuatu masalah atau isu yang dikemukakan. Ada juga yang memanfaatkannya dengan perkongsian maklumat tentang perniagaan.

2. Sekadar untuk mengisi masa lapang

Ramai remaja menghabiskan masa mereka dengan facebook. Dengan adanya laman web sosial seperti ini, mereka dapat mengisi masa lapang mereka dengan melayari facebook. Bagi mereka yang bijak, di samping mengisi masa lapang ada antara mereka membuat bisnes dan membuat promosi melalui laman web sosial seperti facebook dan twitter.

3. Untuk mencari pasangan hidup

Tidak dinafikan juga ada antara remaja yang melayari laman web sosial semata-mata untuk mencari pasangan hidup. Dalam bahasa mudah, mencari teman lelaki ataupun teman wanita. Adakah anda salah seorang daripada mereka? Kepada mereka yang kesunyian dan masih single tu, silalah aktifkan diri anda dengan laman web sosial.

4. Hendak menonjolkan imej diri/hendak pamer body yang mantap

Sebab ini saya rasa adalah paling releven kenapa remaja terlalu taksub dengan laman web sosial terutama facebook dan myspace. Tidak kira perempuan ataupun lelaki, mereka berlumba-lumba mempamerkan wajah dan imej diri dengan gaya yang istimewa termasuk kemantapan body masing-masing. Bagi yang kacak dan cun memang menjadi kegilaan sesetengah individu.

5. Ingin mendapatkan berita terkini dengan cepat

Ada juga remaja yang taksub dengan laman web sosial kerana ingin mendapatkan sesuatu info terkini dengan cepat dan pantas. Golongan ini mungkin juga terdiri daripada golongan pelajar dan mereka-mereka yang suka sesuatu yang baru. Perasaan ingin tahu dalam diri sangat tinggi.

6. Aplikasi menarik dan ketagih game

Laman web sosial seperti facebook menyediakan pelbagai aplikasi dan game menarik kepada penggunanya. Bagi mereka yang ketagih dengan game, facebook merupakan tempat atau medium terbaik untuk melepaskan gian tersebut kerana setakat ini tiada laman web sosial lain yang dapat menandingi facebook terutama aplikasi yang disediakan. Dengan adanya aplikasi seperti akan menyebabkan remaja sanggup melayari facebook 24 jam dan sanggup untuk tidak tidur pada waktu malam.

Keburukan laman sosial

1. Melalaikan/melekakan. 

Terlalu lama berdepan dengan teman-teman sosial hingga menyebabkan lupa dengan tanggungjawab. Kadang-kadang terganggu tugas samada hakiki mahupun penulisan blog. Ianya mampu mengganggu tumpuan terutamanya jika anda menyertai ‘games’, ‘group provokasi/gossip’ dan sebagainya. Ketagihan melayari laman web sosial ini menyebabkan produktiviti menurun dan pendapatan bulanan sepatutnya diperoleh daripada bekerja disia-siakan dengan aktiviti melalaikan. Pelajar akan abaikan pelajaran mereka.


2. Obses/ketagihan

Berlakunya kegilaan terhadap laman sosial hingga sukar untuk berengang darinya. Boleh juga menimbulkan kemarahan sekiranya diganggu ketika bersosial di laman tersebut. Tidak mustahil ada yang menjadi gila disebabkan obses terhadap laman sosial. Ada yang mengurung diri dalam bilik berhadapan dengan komputer buat beberapa hari berterusan kerana melayari web.

3. Terhakis pergaulan secara realiti

Ramai yang memencilkan diri dan lebih menumpukan komuniti online berbanding offline. Sedikit sebanyak mengugat komuniti tempatan. Hubungan sesama ahli keluarga dan jiran semakin renggang.

4. Gangguan kesihatan.

Sudah pasti akan memberi kesan kepada kesihatan samada fizikal ataupun mental. Hal ini kerana terlalu khusyuk mengadap komputer mampu memberikan impak buruk terhadap tubuh badan. Sakit sendi, pening kepala, terjejasnya penglihatan, obesiti, malah kanser kerana terdedah kepada radiasi komputer merupakan fenomena biasa merosotnya kesihatan seseorang yang terlibat dalam laman web sosial.


5. Gangguan oleh individu yang tidak dikenali.

Kadangkala ada individu yang tanpa disedari menceroboh peribadi. Sebab itu perlu berhati-hati dalam membenarkan mereka memasuki senarai kawan anda. Penipuan wang, cinta dan sebagainya sering berlaku. Fitnah dan tohmahan terhadap seseorang disebarkan. Ini memalukan mangsanya.


6. Boleh meruntuhkan rumah tangga/menjurus ke arah keghairahan maksiat.

Termasuk mempengaruhi remaja berzina. Remaja perempuan terjebak dalam gejala zina berpunca daripada Facebook. Mereka terpengaruh dan ghairah dengan kata-kata pujian serta pujaan lelaki menerusi Facebook sehingga membawa perbuatan zina. Gambar-gambar lucah disebarkan. Seks maya dijalankan kerana identiti sebenar tidak diketahui. Facebook juga menyebabkan berlaku kes perceraian kerana suami atau isteri curang selepas berkenalan dengan kekasih menerusi laman web sosial.


7 Benda Ajaib Dunia



1. Tembok Besar China
Tembok Besar China yang mempunyai lebih 24,000 pintu gerbang 
dan panjang 5,000 kilometer.


2. Piramid Giza Mesir
Piramid Giza keajaiban dari bangsa mesir kuno. 
Piramid yang dibina dengan 2,500,000 blok batu besar 
yang tersusun rapi.




3. Taj Mahal India
Taj Mahal istana yang dibina oleh Maharaja India, Shah Jahan 
untuk isterinya Mumtaz.
Pembinaan bermula lebih kurang 1632 dan 
telah disiapkan sekitar 1653




4. Candi Borobudur Jawa
Candi Borobudur tugu penganut agama Buddha di Magelang, 
Central Java, Indonesia. Tugu mengandungi enam pentas 
bersegi puncak oleh tiga pentas bulat , dan dihiasi dengan 
2,672 panel-panel bantuan dan 504 patung-patung Buddha.


5. Angkor Watt Kemboja
Angkor Watt di Kemboja
dibina untuk raja Suryavarman II dalam awal abad ke-12 
sebagai kuil kerajaannya dan bandar utama.






6. Taman Tergantung Babylon
Taman Tergantung Babylon yang dibina lebih 
3,000 tahun yang lalu
Raja Neo- Babylon Nebuchadnezzar II, 
yang memerintah antara 605 dan 562 BC. 
Dia dilaporkan mempunyai membina taman-taman menggembirakan 
isteri merindui kampung halamannya, Amytis of Media, 
yang rindu untuk tumbuh-tumbuhan tanah airnya.
Taman-taman The dikatakan telah dimusnahkan oleh beberapa 
gempa bumi selepas abad kedua BC.




7. Menara Condong Pisa Itali
Menara Pisa tingginya 55.86 m (183.27 kaki)
dari tanah di sisi terendahnya dan 56.70 m (186.02 kaki) 
di sisi tertingginya. Lebar dinding di tapak menara ini 
ialah 4.09 m (13.42 kaki) sementara di aras atas pula 
lebarnya 2.48 m (8.14 kaki).
Menara ini mempunyai 296 atau 294 anak tangga;
Menara ini condong sebanyak 3.97 darjah.

Catatan Popular